KLAARTJE PANDER - VRIJ WERK (selectie) Mijn werk valt grofweg in series op te delen. Sommige zijn door de jaren heen ontstaan. Ik kies het materiaal waarin ik werk bij het project waar ik aan werk. Dit kan bijvoorbeeld zijn: schilderijen, foto's, film, (computer-)animatie, textiel of tekeningen. Series tot nu toe: • 'Getekende dagboeken', 2007-2008, doorlopend. Sinds 2007 houd ik dagboeken bij waarin ik zowel teken, schrijf en mijn foto's plak. Mijn pad door mijn dagelijkse omgeving leg ik zo vast. Ook geeft het duidelijk de kruisbestuiving van alle elementen meer en meer weer. Het is de vorm waarin ik facetten van mijzelf bundel. De dagboeken hebben geleid tot een constante onderstroom. • 'Lino-dagboek', linoleum-snedes (grafiek), 2008. Naar aanleiding van mijn 'getekende dagboeken' heb ik gedurende een maand iedere dag een lino gesneden in plaats van een tekening te maken. Hieronder vallen ook: 'Amsterdammertje' en 'IJmuiden Lino's'. • 'Anesthesie', schilderijen, 2007. Ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan van de anesthesie schilderde ik een drieluik voor de afdeling van het UMCG in Groningen. • 'Landschap', schilderijen, 2006/2007 Deze 'landschappen' tonen telkens 'een landschap in een landschap'. Via een aanrechtblad kijk je bijvoorbeeld uit een raam. De spullen op het aanrechtblad lijken een skyline te vormen, daarachter door het raam weer een skyline van de huizen buiten. •'Bloemen/Behang', schilderijen, 2006 Naar aanleiding van een vast gegeven van behang, een tafel en een vaas met bloemen ontstond deze serie schilderijen waarbij de vaas overgaat in het behang of de bloemen het patroon lijken te verstoren. • 'Voetbal', schilderijen, 2006 Schilderijen met als thema Voetbal. Eén van deze schilderijen is door Ajax geselecteerd voor het jaarverslag met als thema 'Ik ben Ajacied'. Kijk voor meer informatie op: www.ajax.nl of download het jaarverslag AJAX_Jaarverslag_2005_2006_NL.pdf. •'Aankleedkamer', schilderijen, 2006: Deze schilderijen vormen een levensgrote 'aankleedkamer' vergelijkbaar met papieren aankleedpoppen die ik van vroeger ken. De poppen kon je voorzien van verschillende kledingstukken. Bij de kamer kun je schilderijen van objecten op of tegenover de lege plekken van de achterwand hangen. Samen vormen ze de mogelijkheden hoe de kamer er uit had kunnen zien. •'Monsterhuis', 3D animatie, 2006 Een volledig in 3D geproduceerde film waarin ik gebruik maakte van 2D en 3D effect. De monstertekeningen van Boris Reinder Coenen Pander komen in zijn huis tot leven. Hij vecht tegen zijn eigen creaties op televisie waarbij papier overwint. •'Ridder', korte film, 2005 Een jonge ridder strijdt met een papieren monster. Zij zijn aan elkaar gewaagd. •'Son morales', videoclip, 2005 Op muziek van Bernie's Lounge, waarin alles anders blijkt dan het in eerste instantie lijkt. Je kan bijvoorbeeld door de huid van mensen kijken en ziet bloed-banen of een autonoom bewegend skelet. In deze videoclip combineerde ik tekeningen met 3D-beelden, photoshop-collages en gefilmde beelden. •'Op de huid', foto's, 2005 Foto's zo dicht op de huid gefotografeerd dat je de oriëntatie op wat is afgebeeld verliest; lichaamshaar, plooien en huidschilfers vormen op sommige afbeeldingen een weergave van intieme lichamelijkheid omdat je de huid van een ander zelden van zo dichtbij bekijkt, op anderen een soort landschappen. •'Huid en haar', korte film, 2004 Een korte documentaire waarin ik de aaibaarheid van de behaarde huid afzet tegen de afstotelijkheid van de kale huid. Dit in tegenspraak tot vrouwen die zich van hun lichaamshaar ontdoen om er juist aantrekkelijker uit te zien. •'Droomkussen', organza zijde met zilverdraad, 2005 In plaats van met veren is dit wit zijden kussen gevuld met zilveren droom teksten. Aan de buitenkant is dit niet te zien; wat zich in het hoofd af speelt is niet leesbaar. Middels een lichtbak zijn flarden gedachten bij dit kussen wel zichtbaar. •'Goeie Morgen', tapijten, 2004/2005/2006 Een serie 'schilderijen' in de vorm van hoog polige en geappliceerde tapijten, zgn. 'voel-schilderijen'. Ze tonen het intieme moment van het naast iemand wakker worden. •'Todos Santos (Alle heiligen aller zielen)' Een intiem document waarin ik als een collage van bewegend beeld laat zien hoe ze in Bolivia omgaan met de dood. Dit is een veel minder individuele aangelegenheid dan ik hier ervaren heb in Nederland. Alle materiaal heb ik hiervoor, maar dit moet ik nog verwerken. •DVD (Todos Santos), 2004 Een technische uitvoering voor mijn project op DVD. Ik ontwierp alle moving- en still- menu's voor de DVD in Photoshop, Final Cut Pro en After Effects en voerde de structuur uit in DVD Studio Pro. •'Highways', schilderijen, 2003 (Stads-) landschappen die voor meer dan de helft uit asfalt bestaan. Bij een landschap verwacht je natuur, ik schilderde de weg waarover je je verplaatst om in het landschap te komen. •'Aan boord', schilderijen, 2002 De Hollandse variant op ‘Americana’, de schilderijen tonen een rommelige keuken van een scheepsinterieur met daarin typisch nederlandse merken als Douwe Egberts, Droste Cacao en Pijnenburg koek. •'Motelkamers', schilderijen, 2000/2001 Dit zijn doeken op ware grootte waarin ik de anonieme sfeer van de kamers heb geschilderd, op sommige doeken staat deze in schril contrast met de persoonlijke inbreng van de gasten van dat moment. Dan ontmoeten twee voor elkaar vreemde werelden elkaar, maar blijven gescheiden. Op andere doeken is het onderwerp de sfeer in de kamer waarin anonimiteit hoogtij viert, om iedereen zich er 'thuis' te laten voelen. Hierin ligt naar mijn mening een wezenlijk contrast omdat 'je thuis voelen' juist niet anoniem is. •'She went to the puppetshow and saw the stings', schilderijen, 2001 Op deze doeken schilderde ik de mensen uit mijn omgeving in blies de beelden zodanig op dat zij iconen werden. De alledaagse mensen op de schilderijen refereren aan Maria met kind op andere doeken is een link naar het sociaal realisme uit de jaren 30 waar het gezin centraal staat. •'Americana', schilderijen, 2000 Ik schilderde de door mij achterlatende resten (afval) op Amerikaanse diner tafels. Door gebruik te maken van forse vergrotingen in combinatie met fotografische principes als scherpte diepte lijken de stillevens landschappen te worden. •'Jongens', tekeningen, 1996-2001 Manshoge tekeningen van jongens die enkel één kledingstuk mochten uitkiezen. Ze kijken iets op je neer en laten zich in vol ornaat zien, wat eerder gene bij de kijker op roept terwijl deze volledig gekleed is. •'Een familieportret', schilderijen en foto's, 1998 Portretten van levensechte poppen, waarmee ik de grens van 'echt' en 'niet echt' probeerde te definiëren. •'Illusionary life', schilderijen, foto's, 8mm film, 1996/1997/1998 Ik portretteerde een opblaaspop en een plastic babypop vanuit mijn verbazing dat mannen in een knal roze stuk plastic een vrouw kunnen zien hetgeen een absurd verband maakte met de plastic pop waar ik als klein meisje over fantaseerde dat het een levensechte baby was. •'Animation/bezieling' (koe en vrouw), schilderijen, prints, animatiefilms, 1997 Door gebruik te maken van computeranimatie liet ik twee van mijn schilderijen uit ‘Vroeg werk’ letterlijk bewegen. Twee objecten zijn het resultaat: ‘Koe’ bestaat uit 260 schilderijen die te samen een animatie vormen en ‘Vrouw’ zijn 96 uitgeprinte stills op doek die zijn opgespannen als ware het een schilderij. •'Vroeg werk', schilderijen, 1995/1996 Schilderijen waarop ik speelgoed uit mijn kindertijd op blies tot menselijke of dierlijke grootte. Met als doel om met de schilderijen duidelijk te maken dat volwassen kijkers nog steeds leven aan levenloze dingen toekennen in hun fantasie.