Sinds 2007 houd ik dagboeken bij waarin ik zowel teken, schrijf en mijn foto's plak. Mijn pad door mijn dagelijkse omgeving leg ik zo vast. Ook geeft het duidelijk de kruisbestuiving van alle elementen meer en meer weer. Het is de vorm waarin ik facetten van mijzelf bundel. De dagboeken hebben geleid tot een constante onderstroom.

klaartje pander - dagboeken

(2007 - 2008)

Sinds 2007 houd ik dagboeken bij waarin ik zowel teken, schrijf en mijn foto's plak. Mijn pad door mijn dagelijkse omgeving leg ik zo vast. Ook geeft het duidelijk de kruisbestuiving van alle elementen meer en meer weer. Het is de vorm waarin ik facetten van mijzelf bundel. De dagboeken hebben geleid tot een constante onderstroom.

Schilderijen met facetten van IJmuiden rondom water. Bv de leegte van strand met als skyline rokende industrie pijpen; een gelikte jachthaven vol pleziervaartuigen èn de vissershaven met ruwe kades en loodsen; of de rust van duinen, doorkruist met parkeerplaatsen en fietsenrekken voor eenieder die er van wil genieten.

klaartje pander - IJmuiden rondom water

(2007 - 2009)

Schilderijen met facetten van IJmuiden rondom water. Bv de leegte van strand met als skyline rokende industrie pijpen; een gelikte jachthaven vol pleziervaartuigen èn de vissershaven met ruwe kades en loodsen; of de rust van duinen, doorkruist met parkeerplaatsen en fietsenrekken voor eenieder die er van wil genieten.

Zomer 2008 heb ik met mijn zoon gevaren met een zes en een halve meter lange grundel. Iedere dag tekende ik een ets op een geprepareerde etsplaat. Weer aan land ben ik ze allen gaan afdrukken.

Klaartje Pander - etsen aan boord

(2008)

Zomer 2008 heb ik met mijn zoon gevaren met een zes en een halve meter lange grundel. Iedere dag tekende ik een ets op een geprepareerde etsplaat. Weer aan land ben ik ze allen gaan afdrukken.

Het naakt zijn, aankleden en verkleden van Boris.

Klaartje Pander - aankleden

(2008)

Het naakt zijn, aankleden en verkleden van Boris.

Op het moment maak ik een serie werk over de havenstad IJmuiden. Ik vind IJmuiden fascinerend door de vele contrasten. Ik ben opgegroeid op schepen en houd van steden die voor mij voelen als 'poorten naar de zee'.

Klaartje Pander - IJmuiden lino's

(2008)

Op het moment maak ik een serie werk over de havenstad IJmuiden. Ik vind IJmuiden fascinerend door de vele contrasten. Ik ben opgegroeid op schepen en houd van steden die voor mij voelen als 'poorten naar de zee'.

'Lino-dagboek', linoleum-snedes (grafiek), 2008. Sinds 2007 houd ik een 'getekend dagboek' bij. In pen op papier noteer ik 'mijn pad' door mijn dagelijkse omgeving vast te leggen. In het kader van de tentoonstelling bij Franjo-studio's sneed ik gedurende een maand iedere dag een lino in plaats van een tekening te maken.

klaartje pander - lino-dagboek

(2008)

'Lino-dagboek', linoleum-snedes (grafiek), 2008. Sinds 2007 houd ik een 'getekend dagboek' bij. In pen op papier noteer ik 'mijn pad' door mijn dagelijkse omgeving vast te leggen. In het kader van de tentoonstelling bij Franjo-studio's sneed ik gedurende een maand iedere dag een lino in plaats van een tekening te maken.

In het kader van de tentoonstelling 'ode aan het Amsterdammertje' maakte ik 4 lino-snedes. Ik koos plekken langs de Amstel waar ik ben opgegroeid.

Klaartje Pander - Amsterdammertje

(2008)

In het kader van de tentoonstelling 'ode aan het Amsterdammertje' maakte ik 4 lino-snedes. Ik koos plekken langs de Amstel waar ik ben opgegroeid.

Foto's, tekeningen onderweg en verhalen tesamen vormen de serie 'kamperen'.

klaartje Pander - kamperen

(2007 - 2009)

Foto's, tekeningen onderweg en verhalen tesamen vormen de serie 'kamperen'.

'Anesthesie', schilderijen, 2007. Ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan van de anesthesie schilderde ik een drieluik voor de afdeling van het UMCG in Groningen.

klaartje pander - anesthesie

(2007)

'Anesthesie', schilderijen, 2007. Ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan van de anesthesie schilderde ik een drieluik voor de afdeling van het UMCG in Groningen.

Toen ik twaalf was kreeg ik mijn eerste camera en de gewoonte mijn omgeving in te kaderen. Ik heb altijd een camera op zak en fotografeer als ware het een verlengstuk van mijn oog.

klaartje pander - IJmuiden fotografie

(2007)

Toen ik twaalf was kreeg ik mijn eerste camera en de gewoonte mijn omgeving in te kaderen. Ik heb altijd een camera op zak en fotografeer als ware het een verlengstuk van mijn oog.

'Landschap', schilderijen, 2006/2007. Deze 'landschappen' tonen telkens 'een landschap in een landschap'. Via een aanrechtblad kijk je bijvoorbeeld uit een raam. De spullen op het aanrechtblad lijken een skyline te vormen, daarachter door het raam weer een skyline van de huizen buiten.

Klaartje Pander - 'Landschap'

(2006 - 2007)

'Landschap', schilderijen, 2006/2007. Deze 'landschappen' tonen telkens 'een landschap in een landschap'. Via een aanrechtblad kijk je bijvoorbeeld uit een raam. De spullen op het aanrechtblad lijken een skyline te vormen, daarachter door het raam weer een skyline van de huizen buiten.

'Bloemen/Behang', schilderijen, 2006. Naar aanleiding van een vast gegeven van behang, een tafel en een vaas met bloemen ontstond deze serie schilderijen waarbij de vaas overgaat in het behang of de bloemen het patroon lijken te verstoren.

Klaartje Pander - Bloemen/behang

(2006)

'Bloemen/Behang', schilderijen, 2006. Naar aanleiding van een vast gegeven van behang, een tafel en een vaas met bloemen ontstond deze serie schilderijen waarbij de vaas overgaat in het behang of de bloemen het patroon lijken te verstoren.

Aankleedkamer, schilderijen, 2006. Deze schilderijen vormen een levensgrote 'aankleedkamer' vergelijkbaar met papieren aankleedpoppen die ik van vroeger ken. De poppen kon je voorzien van verschillende kledingstukken. Bij de kamer kun je schilderijen van objecten op of tegenover de lege plekken van de achterwand hangen.

Klaartje Pander - Aankleedkamer

(2006)

Aankleedkamer, schilderijen, 2006. Deze schilderijen vormen een levensgrote 'aankleedkamer' vergelijkbaar met papieren aankleedpoppen die ik van vroeger ken. De poppen kon je voorzien van verschillende kledingstukken. Bij de kamer kun je schilderijen van objecten op of tegenover de lege plekken van de achterwand hangen.

'Voetbal', schilderijen, 2006. Schilderijen met als thema Voetbal. Eén van deze schilderijen is door Ajax geselecteerd voor het jaarverslag met als thema 'Ik ben Ajacied'. Kijk voor meer informatie op: www.ajax.nl of download het jaarverslag.

Klaartje Pander - Voetbal

(2006 - 2007)

'Voetbal', schilderijen, 2006. Schilderijen met als thema Voetbal. Eén van deze schilderijen is door Ajax geselecteerd voor het jaarverslag met als thema 'Ik ben Ajacied'. Kijk voor meer informatie op: www.ajax.nl of download het jaarverslag.

'Op de huid', foto's, 2005. Foto's zo dicht op de huid gefotografeerd dat je de oriëntatie verliest. Enerzijds lijken lichaamshaar, plooien en huidschilfers landschappen, anderzijds geeft de huid van van zo dichtbij een intieme lichamelijkheid weer.

Klaartje Pander - Op de huid

(2005)

'Op de huid', foto's, 2005. Foto's zo dicht op de huid gefotografeerd dat je de oriëntatie verliest. Enerzijds lijken lichaamshaar, plooien en huidschilfers landschappen, anderzijds geeft de huid van van zo dichtbij een intieme lichamelijkheid weer.

Droomkussen, organza zijde met zilverdraad, 2005. In plaats van met veren is dit wit zijden kussen gevuld met zilveren droom teksten. Aan de buitenkant is dit niet te zien; wat zich in het hoofd af speelt is niet leesbaar. Middels een lichtbak zijn flarden gedachten bij dit kussen wel zichtbaar.

Klaartje Pander - Droomkussen

(2005)

Droomkussen, organza zijde met zilverdraad, 2005. In plaats van met veren is dit wit zijden kussen gevuld met zilveren droom teksten. Aan de buitenkant is dit niet te zien; wat zich in het hoofd af speelt is niet leesbaar. Middels een lichtbak zijn flarden gedachten bij dit kussen wel zichtbaar.

'Goeie morgen', tapijten, 2004/2005/2006. Een serie 'schilderijen' in de vorm van hoog polige en geappliceerde tapijten, zgn. 'voel-schilderijen'. Ze tonen het intieme moment van het naast iemand wakker worden.

Klaartje Pander - Goeie morgen

(2004 - 2006)

'Goeie morgen', tapijten, 2004/2005/2006. Een serie 'schilderijen' in de vorm van hoog polige en geappliceerde tapijten, zgn. 'voel-schilderijen'. Ze tonen het intieme moment van het naast iemand wakker worden.

'Highways', schilderijen, 2003. (Stads-) landschappen die voor meer dan de helft uit asfalt bestaan. Bij een landschap verwacht je natuur, ik schilder de weg waarover je je verpaatst om in het landschap te komen.

klaartje pander - Highways

(2003 - 2004)

'Highways', schilderijen, 2003. (Stads-) landschappen die voor meer dan de helft uit asfalt bestaan. Bij een landschap verwacht je natuur, ik schilder de weg waarover je je verpaatst om in het landschap te komen.

'Motelkamers', 2000/2001. Schilderijen op ware grootte met daarop motelkamers geschilderd. Het draait om de sfeer in de kamer waarin anonimiteit hoogtij viert om iedereen 'thuis' te laten voelen. Hierin ligt naar mijn mening een wezenlijk contrast omdat 'je thuis voelen' juist niet anoniem is.

Klaartje Pander - Motelkamers

(2001 - 2003)

'Motelkamers', 2000/2001. Schilderijen op ware grootte met daarop motelkamers geschilderd. Het draait om de sfeer in de kamer waarin anonimiteit hoogtij viert om iedereen 'thuis' te laten voelen. Hierin ligt naar mijn mening een wezenlijk contrast omdat 'je thuis voelen' juist niet anoniem is.

'Americana', schilderijen, 2000. Ik schilderde de door mij achterlatende resten (afval) op Amerikaanse diner tafels. Door gebruik te maken van forse vergrotingen in combinatie met fotografische principes als scherpte diepte lijken de stillevens landschappen te worden.

Klaartje Pander - Americana

(2000)

'Americana', schilderijen, 2000. Ik schilderde de door mij achterlatende resten (afval) op Amerikaanse diner tafels. Door gebruik te maken van forse vergrotingen in combinatie met fotografische principes als scherpte diepte lijken de stillevens landschappen te worden.

'Jongens', tekeningen, 1996-2001. Manshoge tekeningen van jongens die enkel één kledingstuk mochten uitkiezen. Ze kijken iets op je neer en laten zich in vol ornaat zien, wat eerder gene bij de kijker op roept terwijl deze volledig gekleed is.

Klaartje Pander - Jongens

(1996 - 2000)

'Jongens', tekeningen, 1996-2001. Manshoge tekeningen van jongens die enkel één kledingstuk mochten uitkiezen. Ze kijken iets op je neer en laten zich in vol ornaat zien, wat eerder gene bij de kijker op roept terwijl deze volledig gekleed is.

Illustraties in opdracht van mijn hand.

klaartje Pander - Illustraties

(2006 - 2009)

Illustraties in opdracht van mijn hand.

Bikram-yoga-competitie-2007 in de Rode Hoed in Amsterdam

Klaartje Pander - bikram yoga

(2007)

Bikram-yoga-competitie-2007 in de Rode Hoed in Amsterdam